maanantai 17. huhtikuuta 2017

Yksityinen minä vs. ammatillinen minä somessa



Kirjoitan parhaillaan opinnäytetyötä henkilöbrändäyksestä ja sen merkityksestä rekrytointiprosessissa. Työssäni avaan mm. käsitteitä "yksityinen minä" (voidaan myös puhua henkilöbrändistä tai persoonabrändistä) sekä "ammatillinen minä" (asiantuntijabrändi).

Henkilöbrändäys tarkoittaa sitä, että viestii muille, minkälainen on ihmisenä. Jokainen meistä on henkilöbrändi omassa lähipiirissään. Perheemme ja ystävämme kokevat ominaisuutemme tietyllä tavalla, ja usein melko samansuuntaisesti. Kun toistaa samoja käyttäytymismalleja, viestii tiettyjä asioita ja pukeutuu tietyllä tavalla, kohderyhmä oppii näkemään henkilön tietynlaisena.

Siinä missä henkilöbrändi muodostuu ihmisen tarinan, kiinnostuksen kohteiden ja luonteenpiirteiden ympärille, asiantuntijabrändi rakentaa brändinsä osaamisen ja asiantuntijuuden ympärille. Asiantuntijabrändi vaatii substanssiosaamista ja  tarkoittaa käytännössä henkilön nimen arvoa työmarkkinoilla. Se, millä tavalla näyttäydymme oman työyhteisön jäsenille, asiakkaille tai yhteistyökumppaneille, on osa ihmisen ammatillista brändiä.

Sosiaalinen media myötävaikuttaa henkilöbrändin ja/tai asiantuntijabrändin rakentamisessa ja tarjoaa kanavia eri käyttötarkoituksia varten. Tässä postauksessa esittelen kaksi some-sovellusta, jotka karkeasti jaoteltuna palvelevat käyttäjiään joko oman henkilöbrändin tai asiantuntijabrändin rakentamisessa. Toki molempia kanavia voidaan käyttää myös muihin tarkoituksiin.

Instagram

Iki-ihana Instagram. Insta. Iigee. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Instagram on noussut yhdeksi suosituimmaksi sosiaalisen median sovellukseksi. Instagram on kuvien ja videoiden jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, joka lanseerattiin vuonna 2010. Instagramilla on kuukausittain yli 600 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Instagramissa käyttäjät voivat ladata kuvia ja videoita omaan profiiliin sekä tykkäillä ja kommentoida muiden julkaisuja. Yksi tunnusomainen piirre Instagramissa on sen tarjoamat filtterit, joilla kuvia ja videoita voidaan muokata suoraan sovelluksessa.

Kuvahaun tulos haulle instagram
Instagram on hauska ja nopeatempoinen viestintäkanava. Instagramin idea onkin saada käyttäjät postaamaan julkaisuja mahdollisimman nopeasti; siihen myös sovelluksen nimi viittaa ("instant"). Instagram on myös loistava kanava oman henkilöbrändin rakentamiseen. Sovellukseen on helppoa ja mielekästä ladata kuvia itsestä, ystävistä ja läheisistä, lemmikeistä, harrastuksista, kiinnostuksen kohteista, matkoista sekä ylipäätään omasta elämästä. Pääasiassa Instagramia käytetäänkin viihdekäyttöön sekä oman yksityiselämän esittelyyn.

Instagram kytkeytyy siis vahvasti henkilökohtaiseen elämäämme ja vapaa-aikaan, jonka vuoksi sinne onkin luonnollista postata kuvia esimerkiksi kavereista, illanvietoista, biletysreissuista tai biitsiasuista. Monesti henkilöbrändin ja ammatillisen brändin yhteiseloa ajatellaan kuitenkin uhkakuvien kautta. Nykypäivänä kenestä vaan saadaan helposti tietoa hakukoneiden kautta. Brändinrakentajan onkin hyvä muistaa, että jokainen kuva, julkaisu tai kommentointi omalla nimellä muokkaa rakennusvaiheessa olevaa brändiä. Instagram-tilin voi pitää joko julkisena tai yksityisenä, jolloin sisältöä ei pääse katsomaan ilman profiilin haltijan hyväksyntää. Monet haluavatkin pitää oman Instagraminsa yksityisenä, esimerkiksi piilottaakseen tai suodattaakseen ammatilliselta brändiltä tiettyjä asioita. Toisaalta täytyy myös muistaa, että persoonalla on merkitystä esimerkiksi rekrytoinnissa. Rekrytoinnista vastaa kuitenkin aina ihminen, ei kone. Kun pystyy kertomaan ja näyttämään asioita oman ammatillisen persoonan ulkopuolelta, ihmisestä tulee usein kiinnostavampi muiden silmissä ja häneen on helpompi samaistua.

LinkedIn

LinkedIn on vuonna 2003 perustettu yhteisöpalvelu, jossa verkostoidutaan ammatillisessa mielessä. LinkedInissä on mahdollista esimerkiksi tutustua potentiaalisiin työnantajiin, tuoda esille omaa osaamista tai syventää asiakassuhteita luontevalla tavalla. LinkedInillä on yli 400 miljoonaa aktiivista käyttäjää maailmanlaajuisesti. Nopeimmin kasvavat käyttäjäryhmät ovat opiskelijat ja vastavalmistuneet.

Kuvahaun tulos haulle linkedin profileLinkedInissä profiilit muistuttavat CV:itä, joissa useimmiten kerrotaan käyttäjän työ- ja koulutushistoriasta, osaamisesta sekä voidaan jakaa omat yhteystiedot. Omaan profiiliin on myös mahdollistaa liittää asioita, esimerkiksi opinnäytetyö tai linkki omaan blogiin, jolloin henkilön pätevyyttä on helpompi arvioida potentiaalisen asiakkaan, yhteistyökumppanin tai työnantajan toimesta. LinkedInissä on myös tarjolla erilaisia ryhmiä oman kiinnostuksen mukaan. On olemassa esimerkiksi työnhakuryhmiä, tiettyjen alojen ammattilaisten keskusteluporukoita tai tiettyyn yritykseen tai projektiin kytköksissä olevia keskusteluryhmiä.

LinkedInissä on tähän asti ollut enemmän white collar-taustaisia ihmisiä kuin blue collar-taustaisia. Suomessa tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että suurempi osa LinkedInin käyttäjistä on yliopisto/ammattikorkeakoulutaustaisia kuin ammattikoulutaustaisia. Erot ovat kuitenkin koko ajan tasoittumassa.

Erityisesti headhunterit ja rekrytoijat käyttävät LinkedIniä varsin ahkerasti, joten työnhakijan kannattaa panostaa huolellisesti omaan profiiliin. Asiantuntijabrändin rakentaminen LinkedInissä siivittää asiantuntijabrändin tunnettuutta ja luo asiantuntijalle ns. industry goodwilliä. Osallistuminen ja keskusteleminen LinkedInin ryhmissä vahvistaa omaa brändiä. Kun on tietyissä piireissä aktiivinen, se huomataan. LinkedInissä on myös hyvät mahdollisuudet seurata, mitä kiinnostavissa piireissä tai keskusteluissa tapahtuu, jos ei itse halua osallistua keskusteluihin tai koe olevansa "kirjoittajatyyppiä".

Kuvahaun tulos haulle instagram logo no background Kuvahaun tulos haulle linkedin logo no background

Henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin rajalinjan piirtäminen sosiaalisessa mediassa voi olla haastavaa. Henkilöbrändi vaikuttaa luonnollisesti ammatilliseen brändiin, vaikka moni haluaisi pitää nämä kaksi erillään toisistaan. Ihmiset myös jakavat tietoisesti omissa sosiaalisen median kanavissaan sisältöä, joka liittyy sekä työ- että yksityiselämän asioihin. Mielestäni terveellä järjenkäytöllä säästyy maineenhallintaongelmilta. Kuka tahansa ymmärtää, että hyvin kärkkäiden kommenttien lausuminen julkisesti muokkaa henkilön brändiä, suuntaan tai toiseen. Useimmin neutraali ilmaisutapa, niin oikeassa elämässä kuin somessa, ehkäisee negatiivisen profiloitumisen.

6 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen postaus Anne!

    Toivottavasti kerrot meille lisääkin opparisi etenemisestä. Vaikkei brändäämisestä enempää opiskelisikaan, on tärkeää erottaa ammattiminä ja yksityinen minä. Mitä kärkkäisiin kommentteihin tulee, niistä saamme miltei päivittäin surullisia esimerkkejä. Jotkut eivät vain opi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oppari on jo loppusuoralla, onneksi... :) Mutta varmasti tulen kertomaan vielä lisää itse aiheesta tai työn etenemisestä/valmistumisesta täällä blogin puolella!

      Poista
  2. Jep, yksitynenja ammatillinen minä voi sekoittua aika helposti. Työnantajat kuitenkin googlaavat potenttiaalisten ihmisten profiilit, ja sieltä katselevat miltä tyyppi vaikuttaa kun ei ole työnteossa. Neutraali ilmaisutapa on hyvä, kaikki ulkopuoliset eivät aina ehkä ymmärrä vitsejä ja muita heittoja, toisin kuin kaverit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin näin! Keskustelin aiheesta erään rekrytointiasiantuntijan kanssa, ja hän kertoi, että lain mukaan rekrytointipäätökseen ei saisi vaikuttaa mikään muu kuin työnhakijan toimittamat asiakirjat, ts. CV ja työhakemus. Työnantajat eivät siis periaatteessa "saisi" mennä tutkimaan muita kanavia. Todellisuudessa tätä kuitenkin tapahtuu ja yksityinen identiteetti vaikuttaa väistämättä ammatilliseen identiteettiin :)

      Poista
  3. Itsekin olen aloittamassa some brändäystä joten opinnäytetyösi kiinnostaa. Sinulla lienee LinkedIn profiilikin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla! Kävinkin lukemassa blogistasi omasta brändäämisestäsi. Minulla ei ole tällä hetkellä LinkedIn-profiilia. Tein sen joskus hätäisesti enkä ollut tyytyväinen lopputulokseen, joten poistin sen. Haluan panostaa LinkedIniin kunnolla, ja aion luoda uuden profiilin paremmalla ajalla :)

      Poista

Itsearviointi kurssista

Uskomatonta, miten aika on kulunut ja olemme jo kurssin itsearvioinnin äärellä! Tämä kevät on ollut erityisen vauhdikas monella eri tapaa, ...